Strona główna » Serwis główny » Aktualności » Filtr oleju - zasada działania, objawy zużycia, wymiana

Filtr oleju - zasada działania, objawy zużycia, wymiana

Dodano: 03. 11. 2022
Tagi:

Filtr oleju stanowi barierę ochronną silnika. Wyłapuje zanieczyszczenia płynące w oleju, dzięki czemu silnik nie jest narażony na mikrouszkodzenia. Z czasem traci swoje właściwości, więc trzeba wiedzieć, kiedy i jak go wymienić, aby uniknąć usterek silnika.

Jak działa filtr oleju?
Filtr oleju służy do oczyszczania oleju z zabrudzeń. Olej zostaje pobierany do z miski olejowej do komory silnika, ale zanim tam trafi, jest poddawany przefiltrowaniu. Filtr oleju przypomina metalową puszkę, w środku której znajduje się wkład filtrujący ze specjalnego papieru, który nie rozpuszcza się pod wpływem oleju. Wkład filtrujący jest ułożony w harmonijkę, aby zapewnić jeszcze więcej powierzchni roboczej. W puszcze są 3 zawory: zawór przeciwzwrotny (zapobiega się cofaniu brudnego oleju z powrotem do miski olejowej), zawór przelewowy (udrażnia przepływ oleju w razie niedostatecznego smarowania części silnika) oraz zawór eko (pełni tę samą funkcję co zawór przeciwzwrotny, ale po czystej stronie filtra i zapobiega też wylewaniu się oleju podczas wymiany filtra).


Kiedy należy wymienić filtr oleju?
Producenci samochodów wymagają, aby wymienić filtr oleju podczas wymiany oleju silnikowego, ponieważ stary filtr zneutralizuje korzyści świeżego oleju i vice versa. Zwykle jest to po 15-20 km przebiegu lub raz na rok.

Nowy filtr oleju
Nowy filtr musi być kompatybilny z Twoim samochodem. Postaw na wysokiej jakości części od renomowanego producenta. Filtr oleju RIDEX pasuje do wielu modeli samochodów Citroen, Fiat, Ford, Peugeot, Volvo, MINI, Land Rover. Zawiera pierścień uszczelniający, dzięki czemu kierowca nie musi martwić się o jego dodatkowy zakup.

Jak wymienić filtr oleju?
Filtr oleju można wymienić samodzielnie, jeśli ma się do tego rękę. Wraz z nim należy wymienić olej silnikowy. Obecnie montowane są 2 rodzaje filtrów: fabrycznie montowane w obudowę silnika, czyli do wymiany jest tylko wkład filtrujący, lub jako puszka montowana na obudowie – właściciel auta może sam wybrać rodzaj filtra.
W większości samochodach trzeba zejść pod auto, ponieważ filtr zamontowany jest u dołu silnika. W niektórych pojazdach znajduje się pod maską. Aby sprawdzić, gdzie znajduje się w Twoim samochodzie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu.

Wymiana filtra oleju i oleju silnikowego krok po kroku:

  1. Ustaw samochód na podnośniku i zabezpiecz go.
  2. Uruchom auto na kilka minut – rozgrzany olej lepiej spływa. Następnie wyłącz silnik i pod korkiem spustowym na dnie miski olejowym umieść duży pojemnik i gazety. Odkręć pewnym, szybkim ruchem korek i poczekaj, aż olej spłynie. To średnio trwa ok. 30 minut. Jak już cały olej spłynie, przetrzyj wylot i wkręć nowy korek. Uwaga: rozgrzany olej jest gorący, na wszelki wypadek załóż rękawice ochronne.
  3. Teraz czas na filtr oleju. Znajdź go i podstaw pod niego pojemnik.
  4. Odkręć filtr oleju za pomocą odpowiedniego klucza. Może być pomocny np. klucz nasadowy, ale to zależy od modelu Twojego auta.
  5. Starannie oczyść gwint filtra za pomocą szmatki.
  6. Nasmaruj pierścień uszczelniający nowego filtra odrobiną świeżego, ponieważ to pomoże nowej części dopasować się do gwinta.
  7. Dokręć filtr ręcznie, tylko do momentu, aż poczujesz delikatny opór. Nie dokręcaj na siłę, ponieważ możesz uszkodzić osadnik. Montaż nowego filtra jest już gotowy.
  8. Teraz wlej do silnika ok. ¾ planowanej ilości świeżego oleju. Odczekaj ok. 15 minut – świeży olej potrzebuje trochę czasu, aby dopłynąć do wszystkich elementów układu smarowania.
  9. Włącz silnik i poczekaj kilka sekund. Kontrolka oleju* powinna szybko zniknąć. Następnie wyłącz silnik i sprawdź poziom oleju. Jeśli jest za mało, dolej więcej. Potem jeszcze raz sprawdź jego poziom w ten sam sposób.
  10. Stary olej jest szkodliwy dla środowiska. Zutylizuj go w specjalnym punkcie.

*Jeśli kontrola oleju nie zgaśnie, to upewnij się, czy dobrze zamontowałeś/aś filtr oleju.



Autor: Motokobiety.pl
0
Komentarze do:

Filtr oleju - zasada działania, objawy zużycia, wymiana

Dodaj komentarz

Nick:
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować tutaj »
Wpisz kod z obrazka: